Naar de inhoud springen

Accountant

Op zoek naar een accountantskantoor?

  • Home
  • Referenties
  • Blog
  • Contact
  • Home
  • Referenties
  • Blog
  • Contact

Wat kost een boekhouder?

  • Home
wat kost een accountant?

Wat kost een boekhouder?

Benieuwd welke tarieven een boekhoudkantoor hanteert? In dit artikel gaan we er dieper op in.

 

Door het inhuren van een goede boekhouder profiteer je allereerst van de uitgebreide kennis van een boekhouder op het gebied van wet- en regelgeving, administratie en ondernemerschap. De meeste boekhouders hanteren een maandelijkse vergoeding, ze verdelen dan de kosten die ze per jaar in rekening brengen. Voor ondernemers die geen rechtspersoon zijn (een rechtspersoon is bijvoorbeeld een BV of stichting) is het niet verplicht oom de boekhouding te laten verzorgen door een boekhouder.

Meer lezen
  • 17 mrt, 2020
  • (0) Reacties
  • Door admin
  • Uncategorized

Boekhouder inschakelen als zzp’er: de voordelen

Voor zzp’ers is het handig om je financiële administratie uit te besteden aan een boekhouder. Op die manier kun jij je volledig op je eigen bedrijf richten. Ben je benieuwd naar alle voordelen voor een boekhouder voor zzp’ers? Lees ze in dit artikel!

Wat zijn de voordelen van een boekhouder voor zzp’ers?

Veel ondernemers lopen vast op de boekhouding. Daarom wordt er in veel gevallen gekozen voor de ondersteuning van een boekhouder, of je nu een zzp’er of grote bv bent. Ben je op zoek naar een geschikte boekhouder voor jou onderneming? Via De10beste.nl/boekhouders/ vind je de beste boekhouder! Hieronder lees je alle voordelen van een boekhouder voor een zzp’er:

  1. Je profiteert optimaal van de aftrekposten die gelden voor zelfstandig ondernemers

Als je kiest voor een boekhouder die zich speciaal gericht heeft op je ondernemingsvorm, in dit geval zzp’er, weet je boekhouder precies welke aftrekposten voor zzp’ers gelden. Zo mis je geen belastingvoordelen!

  1. Fiscaal advies

Een boekhouder voor zzp’ers, kan ook met je meedenken over het nemen van financiële beslissingen, en je financieel advies geven. Bijvoorbeeld advies over welke regelingen voor je als zzp’er interessant zijn. Denk aan de kleine ondernemingsregeling, of de startersaftrek.

  1. Persoonlijk financieel advies

Naast fiscaal advies, kan een boekhouder je ook bijvoorbeeld helpen met het bepalen of het verhogen van je uurtarief, en financiële vraagstukken voor je ophelderen. Je kunt daarnaast ook bespreken met je boekhouder hoe je een vermogen opbouwt en hoeveel reserves je nodig hebt, op basis van de financiële status van je bedrijf op dat moment.

  1. Tijd besparen

Je boekhouder neemt administratieve taken en de belastingaangiftes van je over, en dat scheelt je een hoop tijd. Die tijd kun je natuurlijk goed gebruiken om klanten te winnen voor je eenmanszaak, en om je eigen bedrijf te laten groeien en winst te maken!

  1. Btw-aftrekbaar 

Als zzp’er hoef je geen btw te betalen voor de kosten voor een boekhouder. Dit betekent dat de maandlasten die je betaalt aan het boekhoudkantoor lager worden, en dat het uitbesteden van je administratie goed betaalbaar blijft.

  1. Nooit te laat met belastingaangiftes

Ondernemers zien vaak op tegen hun belastingaangifte of jaaropgave, en stellen de klus uit tot het laatste moment. Soms komt er van alles tussen, en moet je ineens gehaast al je belastingen nog invullen. Met een boekhouder weet je zeker dat je aangiftes en jaarcijfers op tijd en zonder fouten worden ingeleverd bij De Belastingdienst.

  • 19 dec, 2022
  • (0) Reacties
  • Door Sanne
  • Uncategorized

Wat kost het opstellen van een jaarrekening?

Een jaarrekening is een overzicht van alle jaarcijfers van je bedrijf. Uit dit rapport kun je opmaken wat je dat jaar hebt gedaan en wat de financiële balans is. De jaarrekening van bedrijfseigenaren moet ieder jaar digitaal worden ingestuurd naar de Kamer van Koophandel. (KVK) Voor zelfstandigen en ZZP’ers is dit niet verplicht, maar wel zinvol om zelf het overzicht te houden van je financiële cijfers. Wanneer je eigenaar bent van een bedrijf of stichting, moet je deze klus uitbesteden aan een boekhouder. In dit artikel lees je wat de onderdelen zijn van de jaarrekening, en wat het kost om deze klus uit te besteden. 

Hoe wordt een jaarrekening opgesteld?

In de jaarrekening komen verschillende verplichte gegevens te staan. Hieronder zie je uit welke onderdelen een jaarrekening bestaat.

 

  1. Een winst en verliesrekening, oftewel een kostenoverzicht van alle investeringen en opbrengsten van het desbetreffende boekjaar 
  2. De financiële balans, een overzicht dat de financiële status op dat moment van je bedrijf laat zien. 
  3. Toelichting op de twee bovenstaande onderdelen. Een uitleg over op wat voor manier de balans is opgesteld en welk aantal personen er binnen het bedrijf werkzaam zijn. 

Kosten jaarrekening laten opstellen

De kosten voor het laten opstellen van je jaarrekening zijn afhankelijk van je situatie. Als je een klein bedrijf hebt kost de jaarrekening opstellen minder werk dan wanneer je eigenaar bent van een grote BV, stichting of vereniging. Voor eigenaars van een klein bedrijf zijn de kosten dan ook minder hoog omdat het de boekhouder minder werk kost. 

Naast de omvang van je onderneming, speelt ook de ervaring en expertise van je boekhouder een rol in de prijs. 

Wat zijn de gemiddelde prijzen?

Het gemiddelde uurtarief van een boekhouder is tussen de 40 en 80 euro per uur volgens deze pagina, afhankelijk van zijn of haar ervaring. 

 

De kosten voor het opstellen van een jaarrekening van een bv zijn tussen de  450 en 650 euro. Voor een kleine bv kost het tussen de 500 en 750 euro om de jaarrekening te laten opstellen. Als je eigenaar bent van een grote bv zijn de gemiddelde kosten tussen de 900 en 1250 euro. 

Dit zijn echter gemiddelde kosten, de uiteindelijke prijs die je betaalt zijn erg afhankelijk van de grootte van je bv, de hoeveelheid werk van het opstellen van het jaarrapport, en je bedrijfsvorm. 


Hieronder zie je de gemiddelde kosten voor het opstellen van een jaarrekening in een overzicht. 

Kosten voor het opstellen van de jaarrekening 2022

Bedrijfsvorm Kosten gemiddeld*
Zzp’er €450,- tot €650,-
Kleine bv €500,- tot €750,-
Grote bv €900,- tot €1.250,-

 

  • 27 okt, 2022
  • (0) Reacties
  • Door admin
  • Uncategorized

Wat kost een administratiekantoor? 

Medewerkers van een administratiekantoor kunnen verschillende financiële zaken voor particulieren en ondernemers uit handen nemen zoals btw aangifte, jaarrekeningen opstellen en facturen verwerken. Ontdek hier de kosten voor een administratiekantoor. 

Voor welke taken kun je een administratiekantoor zoal inschakelen?

Bij een administratiekantoor werken verschillende medewerkers samen met kennis van financiële cijfers en administratie. Denk bijvoorbeeld aan boekhouders, accountants en belastingadviseurs. Wanneer je dus een (grote) onderneming hebt en de financiële administratie volledig of gedeeltelijk wil uitbesteden, kun je hen inschakelen en een hoop tijd besparen. Bovendien hebben deze financiële experts de nodige fiscale kennis en kunnen zij je financieel advies geven, en profiteer je van verschillende belastingvoordelen. 

 

Hieronder zie je de verschillende taken die je kunt uitbesteden aan een administratiekantoor.

  1. Facturen opstellen en bijhouden 
  2. Debiteuren en crediteurenbeheer 
  3. Salarisadministratie 
  4. Financieel advies geven over investeringen en belastingvoordelen 
  5. Aangifte inkomstenbelasting en BTW 
  6. Jaarrekening en jaarverslagen opstellen

Hoe zijn de kosten voor je financiële administratie opgebouwd? 

De kosten die je betaalt voor het administratiekantoor zijn afhankelijk van de hoeveelheid taken en de soorten werkzaamheden. Als je alleen een aantal administratieve zaken wil laten doen en een deel zelf kan bijhouden kost dat uiteraard minder dan wanneer je de volledige administratie wil uitbesteden. Ook speelt de ervaring en het opleidingsniveau van je contactpersoon een belangrijke rol in het uurtarief. Voor een fiscalist betaal je een hoger tarief dan voor minder ervaren administratiekantoor.

Het uurtarief op basis van ervaring 

De kosten voor een administratiekantoor die nog maar net begonnen is zijn gemiddeld tussen de 40 en de 45 euro per uur volgens Administratiekantoorwijzer.nl. Voor een administratiekantoor met een gemiddeld tarief en een aantal jaar ervaring zijn de kosten rond de 50 euro per uur gemiddeld. Boekhouders of accountants die zeer ervaren zijn, of voor een groot kantoor werken kunnen wel tot 80 euro per uur rekenen. Het uurtarief van een administratiekantoor ligt dus tot de 40 en 80 euro per uur. 

Kosten voor een administratiekantoor per klus 

Meestal werkt een administratiekantoor met vaste pakketten waar verschillende taken onder vallen. Een eenvoudig pakket is dan lager in prijs dan een uitgebreid pakket. De kosten per klus zijn als volgt: 

 

  1. Belastingaangiftes
    Voor een particulier zijn de kosten voor het laten doen van je belastingaangifte tussen de 115 en 165 euro. Voor ondernemers en ZZP’ers zijn de kosten van belastingaangifte vanaf 250 euro.
  2. Aangifte omzetbelasting
    Voor het laten doen van je de aangifte omzetbelasting betaal je gemiddeld 35 euro per aangifte. Aangifte loonbelasting kost 32,50 per maand. Voor aangifte vennootschapsbelasting betaal je gemiddeld 75 euro per keer. Aangifte dividendbelasting kost 55 euro per keer. Deze kosten zijn exclusief BTW.
  3. Jaarrekening opstellen
    Het laten opstellen van de jaarrekening is voor een kleiner bedrijf minder duur dan voor een grote bv.
    Voor een klein bedrijf betaal je gemiddeld van 500 tot 750 euro voor het opstellen van een jaarrekening. Voor een groot bedrijf liggen de kosten hiervoor tussen de 900 en 1250 euro.
  4. Salarisadministratie
    Voor het laten uitvoeren van salarisadministratie betaal je gemiddeld rond de 15 euro per loonstrook.
  • 27 okt, 2022
  • (0) Reacties
  • Door admin
  • Uncategorized

Hoe vind je de beste boekhouder?

Hoe vind je de beste boekhouder?

Als ondernemer kun je een boekhouder inschakelen voor financiële administratie, hulp met belastingaangifte en fiscaal advies. Ontdek in dit artikel hoe je een goede boekhouder kunt vinden.
 

Een goede boekhouder vinden in drie stappen

Het vinden van een goede boekhouder is erg belangrijk. De boekhouder jouw financiële administratie op zich nemen: het is daarom belangrijk dat je een betrouwbare, ervaren boekhouder vind. Hieronder vind je drie handige tips voor het vinden van de beste boekhouder.
 

Bepaal je wensen.

Om een goede boekhouder te vinden die bij jou past, is het allereerst verstandig om te bepalen wat je zelf wil doen op het gebied van de administratie, en wat voor taken je wil uitbesteden aan je boekhouder.
 
Denk ook aan de vraag wat je van iemand verwacht, en hoe vaak je een afspraak wil inplannen. Voordat je met je nieuwe boekhouder in zee gaat, is het daarbij aan te raden om deze afspraken van tevoren op te schrijven.
 

Stel een takenpakket op.

Het is ten tweede belangrijk om goed voor ogen te hebben wat voor exacte taken je wil uitbesteden. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld wel zelf je facturen wil sturen, en alleen financieel advies of hulp met belastingaangifte wenst.
 
Sommige ondernemers hebben ook geen tijd of geen zin in dit soort taken en besteden de volledige boekhouding uit. Om te kunnen bepalen wat je verwachtingen zijn van een boekhouder kun je vast bepalen welke onderdelen van het takenpakket je belangrijk vindt.
 
Mogelijke taken die een boekhouder voor je kan doen: 

  • Het opstellen van facturen en het debiteuren en crediteurenbeheer.
  • Financieel advies geven over fiscaal voordeel en besparingsmogelijkheden
  • Ondersteunen of overnemen van het doen van Btw-aangifte en aangifte inkomstenbelasting
  • Bijhouden van andere administratieve taken zoals het berekenen van winst, verlies en omzet

 

Doe uitgebreid onderzoek.

Wanneer je voor ogen hebt wat je precies belangrijk vindt en wat voor taken jouw toekomstige boekhouder moet uitvoeren, kun je je gaan oriënteren. Er zijn verschillende manieren om een passende boekhouder te vinden.
 

  1. Vraag rond in je omgeving: ken je andere ondernemers of Zzp’ers? Vraag hen of zij een goede boekhouder hebben. Het voordeel van rondvragen in je omgeving is dat je waarschijnlijk al meteen vertrouwen hebt in je boekhouder. Wanneer een bekende positief is over iemand waarmee jij mee wil samenwerken, geeft dat altijd een voorsprong.
  2. Plaats een oproep op sociale media: dit is een effectieve en snelle manier om een boekhouder tegen te komen die waarschijnlijk aansluit op jouw netwerk. Via social media kunnen bekenden namelijk op je oproep reageren en iemand aanbevelen.
  3. Platformen voor boekhouders: er zijn vele platforms op internet te vinden waarop je je wensen en gegevens kunt invullen om een geschikte boekhouder te vinden. Zij selecteren dan op basis daarvan de beschikbare boekhouders die aansluiten op jouw voorkeuren.

De voordelen van een goede boekhouder

 

  • Helder inzicht in financiën. Wanneer je je administratie uitbesteedt, houd je je financiën overzichtelijk en komt het minder gauw voor dat je fouten maakt in berekeningen of dingen vergeet.
  • Fiscaal voordeel: omdat een boekhouder op de hoogte is van alle regelgevingen kunnen zij je helpen om optimaal te profiteren van verschillende financiële voordelen.
  • Advies: ook voor professioneel advies over financiële zaken kun je rekenen op een boekhouder. Ze weten precies wanneer het slim is om te investeren en wanneer niet.
  • Tijd besparen: als een boekhouder tijdrovende taken van je overneemt, houd je veel meer tijd over.

 

  • 11 okt, 2022
  • (0) Reacties
  • Door admin
  • Uncategorized
wat kost een belastingadviseur

Wat kost een belastingadviseur?

Wat kost een belastingadviseur?

Een belastingadviseur adviseert op gebied van alle soorten belastingen en is erg waardevol om in te schakelen als bedrijf of particulier. Ontdek hier waarom en de kosten voor een belastingadviseur.
 

Wat is een belastingadviseur?

Een belastingadviseur is een deskundige die ondernemers en particulieren kan ondersteunen met belastingaangifte doen, maar ook met financiële administratie. Zij kunnen advies geven over bijvoorbeeld fiscaal voordeel, leningen en andere financiële regelingen.
 
Deze specialist beschikt over speciale kennis van verschillende soorten belastingen zoals BTW of inkomstenbelasting. Ook kan een belastingadviseur advies geven voor besparingsmogelijkheden en bepaalde financiële voordelen.
 
Zo weet je dus wanneer je een belastingadviseur inschakelt, zeker dat je bijvoorbeeld een zo hoog mogelijke belastingteruggave krijgt, dat je jaarrekening en aangifte volledig klopt en dat alle financiële cijfers up-to-date en correct zijn.
 
Ben jij op zoek naar een belastingadviseur? Op Belastingadviseur-wijzer.nl vind je een overzicht van alle belastingadviseurs uit Nederland.

Fiscalist of belastingadviseur

Allereerst wordt er een onderscheid gemaakt tussen een belastingadviseur en een fiscalist. De twee functies worden nog wel eens door elkaar gehaald omdat de taken enigszins overeenkomen. Het verschil is echter dat een fiscalist een specialist is van belastingwetgeving, die hiervoor een universitaire rechtenstudie ‘ Fiscaal recht’ heeft afgerond. Voor een fiscalist betaal je tussen de €120,- tot €230,- per uur.
 
Een belastingadviseur daarentegen heeft enkel cursussen gedaan op het gebied van fiscaal advies. Daarom is het uurtarief van een fiscalist ook wat hoger dan van een belastingadviseur.  Een belastingconsulent vraagt gemiddeld €60,- tot €100,- per uur.

Gemiddelde kosten belastingadviseur

Wanneer je een belastingadviseur gaat inschakelen, is het fijn om vooraf te weten welke kosten je kunt verwachten. In de onderstaande kopjes lees je alles over de prijzen van een fiscalist en belastingadviseur.
 

Kosten voor uitbesteden belastingaangifte particulieren

Ook is er een verschil in kosten voor hulp met belastingaangifte voor particulieren en voor bedrijven. Het uiteindelijke uurtarief hangt ook af van je situatie. Zo is een standaard belastingaangifte eenvoudiger en zijn de kosten lager dan voor een complexere situatie.
 
Als particulier zijn er verschillende soorten belastingaangiftes met elk hun eigen kosten. Hieronder zie je de gemiddelde kosten voor het uitbesteden van de verschillende taken bij een belastingadviseur per soort. Deze tarieven zijn inclusief BTW.

Gemiddelde kosten voor particulieren

Dienst Gemiddelde prijs
Belastingaangifte standaard €60,-
Belastingaangifte met sprake van bijlening €125.-
Belastingaangifte inclusief fiscaal partner €75,-
Belastingaangifte met sprake van echtscheiding €120,-
Belastingaangifte student (alleen jaaropgaven) €25,-
Kosten voor aanvragen of wijzigen Huur, Kinderopvang en Zorgtoeslag €40,-

 

Tarieven voor hulp met belastingbiljetten invullen

 

Dienst Gemiddelde prijs
Invullen van het M-biljet (in het geval van immigratie naar het buitenland of naar Nederland) €250,-
Invullen van het C-biljet (in het geval je niet in Nederland woont, maar wel inkomsten krijgt uit Nederland) €250,-
F-biljet (in het geval van overlijden van een dierbare) €80,-
T-biljet (terugvragen van loonheffing jongeren) €60,-

Kosten voor uitbesteden zakelijke belastingaangifte

Dienst Gemiddelde prijs, exclusief BTW
Belastingdeskundige met een laag tarief Vanaf €120,- per uur
Belastingdeskundigen die een hoog tarief Vanaf €230,- tot €280,- per uur
Gemiddeld tarief bij zakelijke belastingaangifte €170,- per uur

Voordelen van een belastingadviseur

Het is de investering waard om een belastingadviseur in te schakelen. Je profiteert namelijk van verschillende interessante voordelen. Je betaalt op deze manier nooit te weinig of te veel belasting, en behoudt een nauwkeurig en gedetailleerd overzicht van je inkomsten, winst, omzet en uitgaven.
 
Daarbij weet de specialist hoe je financieel zo veel mogelijk uit je onderneming haalt en zie je geen belangrijke onderdelen over het hoofd.
 
Hieronder zie je een overzicht van de voordelen wanneer je je financiën uitbesteedt aan een belastingadviseur.
 

  • Je hoeft niet zelf je belastingaangifte te doen en de jaarrekeningen op te stellen
  • Je houdt tijd over voor je bedrijf omdat deze financiële adviseurs alle belasting gerelateerde zaken voor je uit handen nemen en doelgericht, deskundig en efficiënt werken.
  • Je ontvangt altijd persoonlijk advies over toeslagen die bij jouw situatie passen en fiscale vraagstukken zoals personeelsuitbreiding.
  • Je betaalt precies het juiste bedrag aan de belastingdienst en voorkomt rekenfouten.
  • Het levert vaak een kostenbesparing op omdat belastingadviseurs op de hoogte zijn van specifieke kennis en bijvoorbeeld weten van wat voor subsidies je kunt profiteren.
  • 11 okt, 2022
  • (0) Reacties
  • Door admin
  • Uncategorized
Boekhouden als zzp'er

Boekhouden als zzp’er

Als zzp’er sta je er vaak alleen voor en moet je alles zelf gaan regelen. je kunt natuurlijk veel taken uitbesteden maar dat kost geld en dat heb je niet altijd als beginnend ondernemer. Boekhouden is ook een taak die je hebt als je zzp’er bent. Boekhouden ofwel administratie kan moeilijk zijn als je het nog nooit gedaan hebt. Op deze pagina vertellen we enkele belangrijke punten met betrekking tot het boekhouden.

Waarom is het belangrijk?

Door ervoor te zorgen dat je een overzichtelijk beeld heb van al je gegevens zorg je ervoor dat je ten alle tijden kan zie hoe je ervoor staat als bedrijf. Dit is vooral handig op financieel gebied aangezien je jaarlijks belastingaangifte moet gaan doen en je hebt natuurlijk voor je zelf een goed beeld van hoe het gaat met je bedrijf.
Wat moet ik goed bewaren?
 
Er zijn een aantal onderdelen van je administratie die belangrijk zijn om te bewaren in een apart mapje zodat je het niet door elkaar kan halen.
 
De onderdelen zijn als volgt:

  • Kassabonnen
  • Bankafschriften
  • Verkoopfacturen
  • Inkoopfacturen
  • Offertes
  • Contracten
  • Overeenkomsten
  • Uren
  • Reiskosten
  • Omzetbelasting
  • Inkomstenbelasting
  • Zorgverzekering
  • Rittenadministratie
  • Agenda
  • Personeelsadministratie

Zorg ervoor dat je alles goed bewaart

Je weet nu dus waarom het belangrijk is om je administratie goed te doen en wat je moet bewaren. Nu is de vraag nog hoe je het moet bewaren. Het is altijd het beste om zowel een fysiek als online document te hebben, zodat wanneer je één kwijtraakt je altijd een back-up hebt.
 
Het is daarnaast ook een goed idee om van alle online bestanden een extra back-up te maken. Op deze manier is de kans dat je iets kwijtraakt het kleinst.
 
Wil je meer tips over boekhouding? Kijk dan op ondernemers.com.

  • 21 mrt, 2022
  • (0) Reacties
  • Door admin
  • Uncategorized
last van wanbetalers

Last van wanbetalers?

De uitdaging voor benadeelde bedrijven is om wanbetalers – ondanks hun goede en vaak creatieve smoezen – toch te laten betalen. Wanbetalers verzinnen de meest uiteenlopende smoezen om hun rekening (nog) niet te hoeven betalen. De meeste wanbetalers (72 procent) zijn 20 to 50 jaar oud. Door de wereldwijde recessie en het toenemende aantal wanbetalers krijgen bedrijven het steeds moeilijker om hun betalingsverplichtingen naar leveranciers toe na te komen, maar in sommige gevallen maakt het rimpeleffect het deze leveranciers ook moeilijker aan hun eigen schuldeisers en leveranciers tegemoet te komen.

 
Meer lezen

  • 26 mrt, 2020
  • (0) Reacties
  • Door Linkbuilder
  • Uncategorized
Recente berichten
  • Boekhouder inschakelen als zzp’er: de voordelen
  • Wat kost het opstellen van een jaarrekening?
  • Wat kost een administratiekantoor? 
  • Hoe vind je de beste boekhouder?
  • Wat kost een belastingadviseur?
  • Boekhouden als zzp’er
  • Last van wanbetalers?
  • Wat kost een boekhouder?
Pagina’s
  • Blog
  • Contact
  • Referenties